Aankomst Steenwijk
De voorspelde "nawinter" is uitgebleven, en op een beetje vorst na, was het ook vandaag weer
een heerlijke dag. Vandaag stond Steenwijk op het menu. Dat ligt in de Kop van Overijssel zo
tegen de grens van Drenthe aan. Een oude vestingstad, die tegenwoordig gewoon een rustige
Gezellige binnenstad
en gezellige winkelstad is. De stadswallen zijn indrukwekkend, doordat de grachten zo diep zijn
uitgegegraven. Zal geen pretje geweest zijn die te moeten belegeren tijdens de Tachtigjarige
oorlog. Nu zijn het fraaie parken, waarover fijn te wandelen is, en een fraai uitzicht op de stad
Wandelen over en langs de wallen
bieden. Dan duikt het Rams Woerthe en bijnehorend stadspark op. Het huis is helaas gesloten
vreemd genoeg in het weekend, maar het park is toegankelijk en indrukwekkend mooi. Herten
hebben er vrij spel, en je kan alleen om het landgoed heen wandelen, niet tussen de herten zelf.
Bijzonder fraai park
het doet allemaal aan als een lusthof, en als de bijtende wind het niet extra koud gemaakt had
zal dit zeker een fijne plek zijn om te toeven en een broodje te verschalken. Ik houdt het bij een
kibeling op de markt. Ik moest er 15 minuten op wachten, en het was meer korst dan vis. Jammer
Tijd om te gaan
genoeg... Als tweede plek staat dan Meppel nog op het menu, en dat is een vreemde stad. Buiten
het centrum veel 19e en 20e eeuwse (fraaie) laagbouw, het historisch centrum is een allegaardje
van oud en nieuw door elkaar heen, met als kroon een foeilelijk bankgebouw en stadshuis, het is
Meppel heeft mooie plekjes
bijna niet te bevatten dat de Meppelaren deze gebouwen niet met fakkels weer terug aan de natuur
geven. Misschien zijn de Drenthen er te nuchter voor om een volkswoede te ontketenen? Meppel heeft
een gezellig winkelcentrum, maar is echter wel verspreid, zodat het weer tegenvalt. De gracht/kanaal
Meppel heeft lelijke plekjes
bied daarentegen wel weer leuke uitzichten. Jammer dat er zo weinig boten liggen. Op een mooie kerk
na en wat historische panden die tot winkel zijn verpest na kan Meppel me echter niet echt bekoren. Ik
had er eigenlijk meer van verwacht. Desalnietemin heerlijk wandel weer, en nieuwe indrukken opgedaan.
Vreemde stad.
Meppel
Steenwijk